Announcement

Collapse

Belangrijk bericht

Het "Interventie-gedeelte" is enkel te bekijken na gratis registratie.

Het Hulpdienstenforum-Vlaanderen.be is ook aanwezig op Twitter https://twitter.com/hdfv en op Facebook http://www.facebook.com/groups/50070350965/
Nieuwe berichten komen nog enkel op de faceboekgrroep !!!
See more
See less
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe je badge 100 halen, zonder ambulancebedrijf als werkgever?

Geachte,

Ik zit met het volgende probleem : reeds jaren ben ik sterk onder de indruk van de hulpdiensten, meer specifiek het ambulanciersgedeelte. Daar ik mij op mijn huidige job (die overigens niks te maken heeft met ambulances of verpleegkunde) mij de laatste tijd niet 100% voel, dacht ik er aan om uit te kijken naar een opleiding bij Medov om zo de felbegeerde badge te behalen zodat ik kon solliciteren bij ambulance/100-firma's. Dit blijkt echter niet mogelijk volgens de mensen van Medov zelf, of ik dien 700 euro te betalen

Volgens de wetgeving dienen de kandidaten voor deze cursus voorgedragen te worden door een instelling,
    beschikkend over ziekenwagens die actief zijn in het kader van de "100/112".
    Indien U niet in een bovenvermelde instelling tewerkgesteld bent en u wenst toch in te schrijven voor een
    opleidingscursus kan dit enkel indien de federale gezondheidsinspecteur dr. Zeger Vermeulen,
    Kouterpoort", Ketelvest 26/201 te 9000 Gent, de kandidatuur voordraagt bij de school. In dit geval dient u
    zich rechtstreeks te richten tot de gezondheidsinspecteur. De aanvraag dient vergezeld te zijn van uw
    motivatie, curriculum vitae en een bewijs van goed gedrag en zeden.
    De kostprijs van de cursus bedraagt € 692,60 euro. Een programma vindt u als bijlage. In verband met de
    stageplaatsen kan u een keuze maken uit de lijst van deelnemende ziekenhuizen, ter beschikking gesteld
    door de school.
    So far, so good, ware het niet dat ik eventjes 700 euro aan de kant liggen heb om deze cursus te volgen, zeker niet als je niet 100% zeker bent dat de betrokken gezondheidsinspecteur je de toelating geeft om deze cursus te volgen.

Een ander puntje : zowat alle vacatures vereisen dat je reeds een badge 100 hebt voor je in dienst komt. Het is dus een beetje een vicieuze cirkel als je het mij vraagt?

Kort over mezelf:
    - ik ben reeds actief op dit forum, maar onder een andere naam
    - heb een anderhalf jaar gewerkt voor een secundaire ambulancedienst, die uiteindelijk failliet is verklaard
    - zoek voornamelijk regio OVL, maar WVL is geen enkel probleem
    - sterke nieuwsgierigheid op allerlei vlakken

Kan iemand me raad geven hierover? Kent er iemand bvb ambulancediensten die gemotiveerde personen een kans geven, ook al hebben ze geen DGH badge (maar uiteraard wel bereid om deze te halen)? Kan je op geen enkele manier als particulier een opleiding volgen, zodat je een badge kan behalen?

Met dank voor alle tips & tricks!

Een oud bericht, maar hier heeft nog niemand op gereageerd dus;
    Normaal gezien kan je bji een erkende ambulancedienst (kader 112) zeker eens op gesprek gaan. Daar kan je jouw interesse voor dit werk en het behalen van je badge zeker vermelden. Zij kunnen jou dan inschrijven om de cursus DGH te volgen, ze zullen wel verwachten dat je daarna ook voor hen gaat rijden (voltijds / vrijwillig). Welke regio woon je?
    EDIT: Zie op je profiel regio Gent, probeer eens bij Alfa? Falck?

Comment

Ik ben inderdaad afkomstig uit het Gentse. Alfa ken ik (is in mijn buurt) maar rijden deze voor de 112/100? Op hun ambulances zie ik deze vermelding in elk geval niet terug, iets wat volgens mij toch verplicht is? Was Falck niet terug vertrokken uit het Gentse (niet 100% zeker, juist een bedenking)?

In elk geval : bedankt voor je tips en opmerkingen, ga daar zeker eens langslopen!

Comment

Als er nog tips zijn rond deze materie : ik hoor ze graag! Ik heb - dankzij de tip hierboven - kunnen solliciteren bij Ambulance Alfa maar helaas is deze inmiddels ook in faling gegaan...

Comment

Misschien al een oud topic, maar toch.

Als je via een erkende (100) dienst de opleiding DGH wilt volgen, heb je enkele mogelijkheden, zijnde: Eens gaan praten met een brandweerpost met bemande 100-ziekenwagen, misschien is er een mogelijkheid dat ze je kunnen/willen inschrijven.
          Of een erkende spoedgevallendienst, met eveneens een 100-ziekenwagen
          Het Vlaamse Kruis of Het Rode Kruis kan je ook inschrijven voor deze cursus.. Het Rode Kruis heeft mij ook ingeschreven in het PLOT.. ze verwachten natuurlijk wel dat je vrijwilliger wordt.. dus mijn suggestie zou zijn: Ga naar het Rode/Vlaamse kruis, volg een EHBO opleiding, treed toe als vrijwilliger, actief bezig zijn, de twee vervolgcursussen volgen (Interventie en Verzorging zijn een uitstekende basis voor DGH.. en werkgevers zien dit ook graag) en eens aan de verantwoordelijke hulpdienst van de afdeling vragen af ze je willen inschrijven voor DGH.

Een andere mogelijkheid is ook een mailtje te versturen aan het opleidingscentrum (geen idee welk dit voor jou is) met de vraag of ze je kunnen laten weten welke ambulancediensten je allemaal kunnen inschrijven voor DGH, en daar dan eens contact mee opnemen.

Veel geluk!

Comment

Beste Doggi,

Inmiddels ben ik begonnen met mijn DGH opleiding op eigen kost

Comment

Hallo,

Mag ik even vragen welk de cursus is van Interventie en Verzorging , die vind ik nergens terug.
              Ik ben zelf ook bezig bij het Rode Kruis EHBO , Helper , AED en wil ook heel graag werken als beroeps ambulancier dringende hulp verlening.

Groetjes Bieneke

Comment

Originally posted by Bieneke View Post
                Hallo,

Mag ik even vragen welk de cursus is van Interventie en Verzorging , die vind ik nergens terug.
                Ik ben zelf ook bezig bij het Rode Kruis EHBO , Helper , AED en wil ook heel graag werken als beroeps ambulancier dringende hulp verlening.

Groetjes Bieneke
                Beste,

De opleiding interventie en verzorging zijn interne opleiding binnen het rode kruis,
                Om interventie te volgen dien je geslaagd te zijn op zowel EHBO als helper, voor verzorging dien je dan weer geslaagd te zijn voor interventie,

Best eens bespreken met je hoofd hulpdienst

Comment

Hallo ,

Ok bedankt voor de info

Groetjes

Comment

Working...
                  X